- Tegen de verwachting in heeft PostNL de pakketbezorging in het derde kwartaal niet zien groeien.
- Het bedrijf heeft last van het gedaalde consumentenvertrouwen.
- Op de beurs zakte het aandeel PostNL vrijdag met ruim 10 procent.
- Lees ook: Nederlandse inflatie blijft in 2023 torenhoog: 8%, volgens IMF
Nederlanders bestellen door het historisch lage consumentenvertrouwen minder spullen online en dat voelt post- en pakketbezorger PostNL. Het beursgenoteerde bedrijf waarschuwt dat het aantal afgeleverde pakketten in het afgelopen kwartaal niet is gestegen, terwijl het bedrijf daar eerder wel op rekende.
De omzet komt in het derde kwartaal waarschijnlijk uit op 709 miljoen euro, tegenover 729 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. Daarop lijdt PostNL een aangepast operationeel verlies van 20 miljoen euro. Dat is het resultaat waar rentebetalingen en belastingen nog niet van zijn afgetrokken. Eerdere winstramingen voor heel 2022 trekt PostNL nu in.
Beleggers reageerden negatief op het nieuws. Het aandeel PostNL daalde vrijdag ruim 10 procent op de beurs.
In zijn winst- en omzetwaarschuwing wijst het bedrijf naar de verslechtering van de economische omstandigheden. Zo is de inflatie in Nederland opgelopen tot een recordhoogte van bijna 15 procent in september, waardoor consumenten minder te besteden hebben en PostNL minder te vervoeren heeft.
"De verwachte terugkeer naar volumegroei bij de pakkettendivisie bleef uit in het derde kwartaal", schrijft PostNL, dat in het vierde kwartaal ongeveer evenveel pakketten verwacht te bezorgen als in de laatste drie maanden van 2021.
Naast de uitblijvende groei bij de tak voor pakketten krimpt de hoeveelheid verstuurde post al jaren. In het derde kwartaal bezorgde PostNL 9,3 procent minder poststukken dan in dezelfde periode van 2021.
Tegelijkertijd stijgen de kosten voor personeel en brandstof en die toename is nog niet ten einde. Zo lopen er cao-onderhandelingen die waarschijnlijk uitmonden in een sterkere toename van de loonkosten dan PostNL aanvankelijk verwachtte. Het bedrijf probeert waar mogelijk in de kosten te snijden en kijkt kritisch naar investeringen en vacatures voor kantoorpersoneel.
Ook voegt PostNL waar mogelijk ophaalroutes samen om efficiënter te rijden. Dit heeft volgens een woordvoerster geen gevolgen voor de tijd die klanten moeten wachten op hun pakket. "Onze logistieke operatie blijft hetzelfde, dus als iemand iets 's avonds besteld, heeft diegene het morgen in huis", licht het bedrijf toe.
Consumenten kochten minder fysieke producten online
De bevindingen van PostNL komen overeen met data over consumentenaankopen van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In 2022 kochten consumenten minder online in de periode van april tot en met juli, blijkt uit onderzoek van het CBS.
74 procent van de Nederlanders van 12 jaar of ouder gaf aan dit jaar iets online gekocht te hebben, tegenover 77 procent in 2021. Er werden minder goederen besteld terwijl de verkoop van digitale producten en diensten gelijk bleef.
De grootste afname ten opzichte van 2021 is te zien bij het online open van meubels, gedrukte boeken, kleding en maaltijden.
Mode-items staan in 2022 nog wel aan kop van de online aankopen, maar werden wel iets minder vaak aangeschaft dan het jaar daarvoor. 53 procent gaf aan via internet kleding, sportkleding, schoenen of accessoires gekocht te hebben, tegenover 59 procent in 2021.